Biznestobiznes,w skrócie B2B, (ang. Business to Business) to nazwa relacji zachodzących pomiędzy firmami. Relacje biznesowe na tej płaszczyźnie obejmują:
- płatności
- HR
- prowadzenie dokumentacji
- szukanie nowych ofert
- potwierdzania zamówień
- doradztwo prawno-biznesowe
- księgowość
- zarządzanie jakością
- przygotowanie zamówień
- przygotowanie ofert
- analizę ekonomiczną
- marketing
- realizację transakcji
- prowadzenie kalendarza spotkań
- wystawianie dokumentów związanych z realizacją transakcji
Internetowy biznes firmowy
Rozwijający się model relacji biznestobiznes rozgościł się na stałe w Internecie. To tam firmy poszukują potencjalnych kontrahentów. Także i tam mieszczą się potężne narzędzia procesowe business to business. Główne struktury rynków elektronicznych, występujących w internetowym handlu Business to Business to:
- Rynki wertykalne
- Rynki horyzontalne
Można też rozróżnić 2 główne sposoby realizacji zakupów w handlu usług B2B:
- eProcurement – oznacza organizację procesu zaopatrzenia w oparciu o systemowe rozwiązania, umożliwiające efektywną współpracę pomiędzy kupującym i jego dostawcami. Zakresem swoich funkcjonalności eProcurement obejmuje cały proces zaopatrzeniowy od zgłoszenia potrzeby danego towaru, aż po weryfikację płatności. Ma zastosowanie w całej organizacji na każdym jej poziomach. Obieg dokumentów jest zautomatyzowany i przebiega drogą elektroniczną.
- Model przetargowo - aukcyjny – służy do jednorazowego zakupu towarów lub negocjowania warunków umowy, obejmującej zakupy powtarzalne. W tym modelu, transakcje kupna/sprzedaży przebiegają na zasadzie aukcji, czyli wyboru najciekawszej oferty spośród przedstawionych przez oferentów. Aukcja przebiega w ściśle określonym przedziale czasu, a oferty mogą być na bieżąco modyfikowane przez oferentów w celu ich uatrakcyjnienia.