Robiąc pierwsze kroki w samodzielnym biznesie, należy zaznajomić się z różnymi możliwościami rynku. Profesjonalne podejście i rzetelne przygotowanie, na pewno ułatwi drogę do sukcesu. Dobrze przemyślana i skrupulatnie zaplanowana firma ma większe szanse powodzenia, niż ta powstała w wyniku spontanicznych i szybkich decyzji. Do prowadzenia własnej firmy warto się więc odpowiednio przygotować. Trzeba się zastanowić, co tak naprawdę jest klientom potrzebne w codziennym życiu i bez czego trudno będzie się im obyć. Mogą to być towary albo też usługi, z których bardzo chętnie skorzystają. Warto też zastanowić się nad tym co potrafimy robić, w jakiej dziedzinie czujemy się najlepiej. Ważne jest korzystanie z nowoczesnych rozwiązań i technologii, które pozwalają na osiągnięcie zamierzonych efektów w krótkim czasie, często też przy niewielkich kosztach. Liczy się oryginalny pomysł, a nie powielanie schematów i już istniejących rozwiązań biznesowych. Przykładem takiego oryginalnego pomysłu jest chociażby „Mlekomat”. Urządzenie to stosunkowo niedawno pojawiło się na polskim rynku, a zainteresowanie tym produktem zaskakująco duże. Dzięki, prostemu w funkcjonowaniu urządzeniu, gospodarstwo rolne znacząco zwiększyło sprzedaż swojego mleka. Pomysł był prosty – dać świeże mleko mieszkańcom dużej aglomeracji. Jak? Stawiając automat w centrum miasta, z którego każdy może nalać sobie świeżego mleka prosto od krowy. Oczywiście, za odpowiednią opłatą. Otwierając istniejący już na rynku biznes, trzeba liczyć się z ogromną rywalizacją o klienta i konkurencją wśród firm o podobnym profilu. Wybicie się spośród wielu podobnych działalności jest niezwykle trudne i wymaga czasu. Podnosi również znacząco koszty w pierwszym roku funkcjonowania działalności. Warto zatem przed założeniem własnej firmy szczegółowo przeanalizować rynek i znaleźć niszę, którą będzie można zagospodarować. Gdy powstanie pomysł i przeanalizowany zostanie zarówno rynek konkurencji jak i potencjalnych klientów ważnym krokiem jest spisanie planu działania, czyli stworzenie biznesplanu.